Contoh susun atur kelas PAK-21 |
Bilik
Darjah
v Aktiviti dalam bilik darjah melibatkan murid, guru, tugasan, ruang, masa, dan bahan
pembelajaran.
Pengurusan
Bilik Darjah
´ Cara yang digunakan untuk mengurus aktiviti
pengajaran, susunan fizikal, dan keadaan psikososial di dalam
bilik darjah, bagi memastikan penggunaan masa yang efisien dan juga mewujudkan
suasana pembelajaran yang mesra, sekali gus mengurangkan masalah tingkah laku
(Alberto & Troutman, 1986).
´ Tujuan
dimensi penyampaian ilmu =
mencapai objektif pengajaran (jangka pendek) dan pencapaian akademik (jangka
panjang) (Contoh: teknik penyoalan, penilaian, perancangan, dll).
´ Tujuan
pengurusan bilik darjah = membentuk dan memelihara tingkah laku murid yang
menyumbang kepada dimensi penyampaian ilmu (Contoh: memberi ganjaran, memupuk
hubungan)
Pengurusan Pembelajaran Dalam Bilik Darjah
« Pengajaran dan pengurusan adalah penting dan saling berkait.
Aspek ini melibatkan perancangan guru dalam memastikan proses pengajaran dan
pembelajaran yang berlaku dapat mencapai matlamat dan objektif yang ditetapkan.
Peningkatan profesionalisme guru di dalam bilik darjah dilihat dalam aspek
kebolehan mencorak kualiti pengajaran dan kebolehan menyusun organisasi
pembelajaran. Bagi mencapai kecekapan dalam pengurusan pengajaran dan
pembelajaran, guru perlu bijak menggunakan teknologi dalam PAK21 serta teliti
dalam melakukan perancangan, pelaksanaan, penyeliaan, penilaian dan refleksi.
Ciri Pesekitaran Fizikal Bilik Darjah |
Kesimpulannya, penguasaan guru dari aspek pengurusan bilik
darjah ini amat penting kerana ia mempengaruhi diri pelajar,guru dan suasana
pembelajaran. Oleh itu, guru perlu menguasai tiga faktor yang berkaitan dengan
pengurusan bilik darjah, iaitu Ilmu, Strategi dan Kemahiran. Tiga faktor
tersebut harus dikuasai oleh guru bagi memastikan suasana bilik darjah berada
dalam keadaan terkawal. Pengurusan bilik darjah juga berkaitan dengan aspek
fizikal, mental dan murid dimana ia mempengaruhi keinginan mereka untuk sama
ada belajar di dalam kelas atau tidak.
Ulasan Isu
« « Berita di atas adalah
daripada Utusan Online pada tarikh 15 Januari 2018 yang menrangkan tentang isu
pendidikan iaitu Pembelajaran Abad ke-21 yang merupakan harapan tetapi turut
mempunyai cabaran dalam pelaksanaannya. YB Menteri Pendidikan iaitu Datuk Seri
Mahdzir Khalid turut memaklumkan bahawa kelas PAK-21 akan dilaksanakan
sepenuhnya di 2000 kelas di sekolah-sekolah terpilih yang melibatkan kawasan
bandar dan juga kawasan luar bandar. Sekolah yang terpilih ini kemudiannya akan
dibekalkan kemudahan lengkap dan berharap agar institusi sekolah tersebut akan
memanfaatkan sepenuhnya dalam proses PdPc nanti. Pelaksanaan PAK-21 ini
mendapat sambutan yang baik daripada masayarakat. YB Menteri turut mengaskan
bahawa, PAK-21 bukanlah semata-mata berpaksikan teknologi, tetapi lebih
menjurus kepada pendekatan PdP yang menggalakkan pembelajaran kolaboratif,
kreatif, pemikiran kritis dan komunikasi. Dalam konteks pendidikan Negara kita,
PAK-21 mestilah berasaskan nilai yang menunjukkan kita sebagai warga Malaysia.
Hakikat inilah yang dimaksudkan oleh beliau bahawa tanpa teknologi, PAK-21
masih boleh berlaku.
- « Walaupun masih terdapat sekolah yang infrastruktur dan kemudahannya tidak mencukupi, PAK-21 ini perlu dilaksanakan juga kerana ini adalah salah satu langkah untuk merealisasikan FPK yang diterjemahkan dalam PPPM 2013-2025. Dalam membangunkan murid seimbang dan sejahtera yang dipupuk dengan Enam Aspirasi Murid, guru dan pentadbir perlu kreatif untuk menggunakan sumber yang ada, ataupun yang boleh diperolehi melalui kerjasama pelbagai pihak bagi mengoptimumkan proses PdP. Peranan guru kini adalah sebagai pembimbing yang dapat menyedarkan murid bahawa proses pembelajaran dan pemerolehan ilmu berlaku di mana-mana sahaja tidak kira masa sepanjang hayat
No comments:
Post a Comment