My Friend

Bab 3 Kajian Pengurusan Dan Pembelajaran

BAB 3 KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN


Rumusan bab
pada akhir topik ini, saya telah mempelajari tentang :

      1.    Pengurusan
v  Proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan (Stoner,1984).
v  Satu proses mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat (Robbins,1984).

     2.      Kepentingan pengurusan : 
ü  Menambah pengetahuan
ü  Meningkatkan mutu amalan kerja guru
ü  Menambahkan produktiviti
ü  Mendapatkan keredaan Allah

     3.   Pengurusan bilik darjah
Definisi :
 Usaha mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran dengan    berkesan di sekolah. Ia juga merujuk kepada kemampuan mengurus perlakuan murid supaya tidak mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran (Ang Jit Eng 2014).

Strategi :
·     Berpusatkan guru - Guru menguasai proses pengajaran dan pembelajaran. 
    Cth: kuliah, penghafalan, menyalin nota, membuat latihan serta soalan-soalan yang diberi oleh guru

·    Berpusatkan bahan - Guru menggunakan bahan seperti buku, blok-blok binaan, bahan lukisan, peralatan saintifik, komputer, pusat sumber, dan lain-lain untuk menjalankan pengajarannya sesuai perancangan.

·    Berpusatkan pelajar - Murid digalakkan untuk melibatkan secara aktif dalam aktiviti dirancang sama ada secara individu, kumpulan kecil, atau kelas

      4.   Pengurusan sekolah
§  Sekolah merupakan organisasi yang unik dan tidak terdapat pada mana-mana organisasi di dunia (Sharpe 1989).
§  Keunikan ini memerlukan pengurus yang berpengetahuan dan berkemahiran yang tidak dipunyai oleh pengurus organisasi lain.
§  Lantaran itu, pengurusan strategik di kalangan pengurus di sekolah-sekolah amat penting  bagi wujudkan sekolah yang berkesan.
§  Pengurusan sekolah perlu kreatif dan inovatif bagi membentuk organisasi sekolah yang dinamis- pengetahuan baru, budaya saintifik, penyebaran teknologi maklumat dan pembangunan potensi manusia (Abd Rahim Abd Rashid 2001).

     5.  Akta Pendidikan 1996
    Landasan dan wawasan
    Sistem pendidikan kebangsaan di semua peringkat
    Kedudukan bahasa kebangsaan
    Kurikulum kebangsaan
    Peperiksaan awam
    Bahasa kebangsaan sebagai mata pelajaran wajib
    Pengajaran Bahasa Cina dan Bahasa Tamil
    Bahasa Kaum Asli
    Kategori Sekolah
    Menubuh dan menyelenggara tadika
    Kurikulum untuk tadika
    Tempoh pendidikan rendah
    …dan lain-lain

    6.  Kesimpulannya, pengurusan dan pembelajaran yang efektif amatlah penting untuk proses pembelajaran yang berkesan. Selain itu, ibu bapa dan guru turut memainkan peranan yang penting untuk meningkatkan tahap kefahaman pelajar dalam proses pengurusan dan pembelajaran pelajar.


No comments:

Post a Comment