“Setiap
kanak-kanak warganegara Malaysia berhak mendapat kesamarataan peluang
pendidikan bagi membolehkan mereka mencapai potensi masing-masing...”
Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2015
Program-program
pendidikan yang menggunakan kaedah-kaedah khusus dan sesuai ini diperkenalkan untuk
memenuhi keperluan-keperluan perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial
individu-individu yang berkeperluan khas.
KONSEP PEMULIHAN
« Program
pemulihan merupakan “satu program pendidikan untuk murid yang mengalami masalah
dalam penguasaan kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor
persekitaran. Program ini dijalankan oleh guru yang khusus, di ruang yang
khusus.”
« Murid
pemulihan merupakan “Murid yang menghadapi kesukaran dalam penguasaan kemahiran
asas 3M disebabkan oleh faktor persekitaran dan bukan kognitif”.
« Perbezaan
minat, pengalaman, bakat dan gaya belajar mengakibatkan segolongan mereka lebih
lambat menguasai sesuatu kemahiran berbanding rakan sebayanya.
« Melalui
program pemulihan khusus, keperluan–keperluan murid berpencapaian rendah dapat
dikenal pasti dan dipenuhi.
« Berita
di atas berlaku pada tahun ini iaitu bulan Januari yang menerangkan tentang
tindakan murni Kementerian Pelajaran Malaysia untuk menambah lagi bilangan guru
pendidikan khas. Pengarah Bahagian Pendidikan Khas Kementerian Pendidikan Datuk
Dr Yasmin Hussain berkata kementerian akan mengenal pasti guru-guru
berkelayakan dalam masa tiga bulan untuk menempatkan mereka di sekolah-sekolah
yang berkenaan. Setakat ini, katanya sejumlah 15,218 guru pendidikan khas
sedang berkhidmat di kira-kira 8,579 Sekolah Kebangsaan (SK) dan Sekolah
Menengah Kebangsaan (SMK) yang menawarkan pendidikan khas.
« Penambahan
bilangan guru ini juga adalah untuk memenuhi keperluan pelaksanaan ‘Zero Reject
Policy’ untuk murid berkeperluan khas. Zero Reject Policy ini dilaksanakan bagi
memastikan murid berkeperluan khas menerima pendidikan yang selari dengan
ketidakupayaan mereka sama ada ke sekolah arus perdana melalui Program
Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) dan Program Inklusif atau ke Sekolah
Pendidikan Khas. Penambahan guru pendidikan khas ini pasti akan memberi keyakinan
serta peluang kepada kanak-kanak kelainan upaya atau kanak-kanak istimewa untuk
mendapatkan pendidikan yang sama rata.
No comments:
Post a Comment